A földbirtokok beépíthetősége
A földbirtokok
beépíthetősége
Az előző blogbejegyzésben megvizsgáltuk: Hogyan növelhetjük ingatlanunk értékét?, most pedig a beépítésről osztok meg
néhány hasznos információt.
A témaválasztás nagyon aktuális számomra,
ugyanis az elmúlt fél évben 2 földbirtokot is vásároltam és utánajártam
pontosan milyen törvényeknek, rendeleteknek és helyi szabályoknak kell
megfelelni, ha szándékozom beépíteni az újonnan vásárolt ingatlanjaimat.
Tájékozott és képzett ingatlanbefektetőnek
számítok, ugyanis legutóbbi befektetésem már a 10. ingatlan volt, amit segítség
nélkül voltam képes megszerezni, de a hitelesség fenntartása miatt részletesen
utánanéztem ennek a témának is, szóval most naprakész és korszerű információkat
tudok közreadni.
Mutatom mire jutottam:
1997. évi LXXVIII. törvény
az épített környezet alakításáról
és védelméről
Itt kerültek rögzítésre:
-
az állam építésügyi feladatai
-
a helyi önkormányzatok építésügyi
feladatai
- a településrendezés
-
a településszerkezeti terv
-
a szabályozási terv
-
a helyi építési szabályzat
-
a településtervezés
- a településrendezési feladatok
megvalósítását biztosító jogintézmények:
a) építésjogi
követelmények,
b) tilalmak,
c) telekalakítás,
d) elővásárlási
jog,
e) kisajátítás,
f) helyi közút
céljára történő lejegyzés,
g) útépítési és
közművesítési hozzájárulás,
h) településrendezési
kötelezések,
i) kártalanítási
szabályok
- településrendezési
kötelezettségek:
a) beépítési
kötelezettség,
b) helyrehozatali
kötelezettség és
c) beültetési
kötelezettség
- az építési folyamat szabályozása
-
az építészeti-műszaki tervezés
-
az építési munkák építésügyi
hatósági engedélyezése
-
az építés folyamata
-
az építmény használatbavétele
-
az építésügyi hatósági ellenőrzés
-
az építésfelügyeleti ellenőrzés
-
az építésügyi hatósági kötelezés
-
az építmény fennmaradásának
engedélyezése
-
az építésügyi bírság
-
az építésügyi hatóság
- az épített környezet fenntartása,
használata és értékeinek védelme
-
az építészeti örökség védelme
2023. évi C.
törvény a magyar építészetről
Ebben a törvényben részletesen megjelennek az
építésügyi, országos településkép-védelmi és műemlékvédelmi, valamint az
önkormányzat építésügyi, településfejlesztési, településrendezési és helyi
településkép-védelmi feladatok.
281/2024. (IX. 30.) Korm. rendelet
az
építésügyi hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről
A kormányrendeletben az egyszerű
bejelentés és építési engedély alapján végezhető építési tevékenységek kerültek
közreadásra.
- Egyszerű
bejelentés alapján végezhető építési tevékenységek:
a) a legfeljebb 300 m2 összes hasznos
alapterületű, kizárólag lakófunkciót és azt kiszolgáló helyiséget tartalmazó új
lakóépület építése, ha a szomszédos ingatlanon lévő, zártsorúan vagy ikresen
csatlakozó épület alapozásának megerősítése nem szükséges,
b) nemzeti emléknek minősülő műemlék kivételével a
meglévő lakóépület 300 m2 összes hasznos alapterületet meg nem
haladó méretűre történő bővítése,
c) a lakóépületet kiszolgáló melléképület építése,
bővítése, ha az az építési tevékenység elvégzése után a 17. § a) pontjában
meghatározott méretet meghaladja, de legfeljebb 60 m2 összes hasznos
alapterületű és legfeljebb 6,0 méteres gerincmagasságú, lapostetős melléképület
esetén legfeljebb 4,5 méteres párkánymagasságú,
d) az a)–c) pont szerinti építési tevékenység
megvalósításához szükséges, a rendezett alsó terepszinttől számított 1,5 méter
magasságot meghaladó támfal építése,
e) a bejelentett építési tevékenységtől eltérő és
ea) az épület külső alaprajzi méretét megváltoztató,
eb) az épület beépítési magasságát megváltoztató vagy
ec) az épület telken belüli elhelyezkedését módosító
építési tevékenység, vagy
f) a lejárt hatályú egyszerű bejelentéssel rendelkező,
használatbavételre nem alkalmas épület befejezéséhez szükséges,
tartószerkezetet érintő építési tevékenység.
(2) Az építtető döntése alapján az egyszerű
bejelentéshez kötött építési tevékenység építési engedély alapján is végezhető.
- Építési
engedély alapján végezhető építési tevékenységek
a) az új épület építése, ha annak mérete a 35 m2
összes hasznos alapterületet vagy a 4,5 méteres gerincmagasságot, lapostetős
épület esetén a 3,5 méteres párkánymagasságot meghaladja, kivéve a
növénytermesztésre szolgáló üvegház, a növény- vagy gombatermesztésre szolgáló
fóliasátor, valamint a felvonulási épület építését,
b) a meglévő épület bővítése, ha az így elkészült
épület az a) pontban meghatározott méretet meghaladja, kivéve a
növénytermesztésre szolgáló üvegház, a növény- vagy gombatermesztésre szolgáló
fóliasátor, a felvonulási épület, valamint a meglévő épület kizárólag külső
alaprajzi méretet érintő, hasznos alapterületet nem növelő bővítését,
c) a zártsorúan vagy ikresen épített épületen minden
olyan építési tevékenység, amely az épület szomszédos épülettel határos falát,
alapozását vagy tetőszerkezetét érinti,
d) a támfal építése, ha az a csatlakozó alacsonyabb
terepszinttől számítottan az 1,5 m magasságot meghaladja,
e) a közhasználatú fürdőmedence építése,
f) az új, 6,0 méter magasságot meghaladó, épített
égéstermék-elvezető építése, kivéve a meglévő állami tulajdonú vagy használatú
építmény alternatív fűtési módra való áttéréséhez telepített konténeres
kazánház kéményének építését,
g) a csatlakozó terepszinttől számított 6,0 méternél
magasabb vagy 60 m3-t meghaladó töltőtérfogatú,
ömlesztettanyag-tároló elhelyezéséhez építmény építése,
h) a magasles és kilátó építése, bővítése, ha annak
járófelülete a terepcsatlakozástól mért 6,0 métert meghaladja,
i) az Országos Tűzvédelmi Szabályzat szerinti, emberi
tartózkodásra alkalmas állvány jellegű építmény építése, bővítése, kivéve a
legfeljebb 180 napig fennálló és megfelelőség-igazolással vagy
teljesítménynyilatkozattal rendelkező és maximum 50 fő egyidejű tartózkodására
alkalmas állvány jellegű építményt,
j) a megfelelőség-igazolással vagy
teljesítménynyilatkozattal rendelkező, több mint 180 napig fennálló és a
piacfelügyeleti hatóság hatáskörébe nem tartozó épület építése, ideértve a
sátorszerkezetet is,
k) a lejárt hatályú építési engedéllyel rendelkező, de
használatbavételi engedéllyel vagy használatbavétel tudomásulvételével nem
rendelkező építményen – a hőszigetelés kivételével – a külső alaprajzi méretet
vagy az építmény beépítési magasságát érintő befejező építési tevékenység,
l) a hatályos építési engedéllyel rendelkező építmény
la) külső alaprajzi méretét,
lb) beépítési magasságát,
lc) telken belüli elhelyezkedését vagy
ld) szomszédos épülettel határos falát, alapozását
vagy tetőszerkezetét
megváltoztató építési tevékenység.
Építési övezetek
1. Beépítésre szánt
területek építési övezetei:
-
Lakóterületek építési
övezete (Lk alapkód)
-
Vegyes területek építési
övezetei (Vt alapkód)
-
Gazdasági területek építési
övezetei (Gksz alapkód)
-
Üdülő területek építési
övezetei (Ü alapkód)
-
Különleges beépítésre szánt
területek építési övezetei (K alapkód)
2. Beépítésre nem szánt területek övezetei:
-
Zöldterületek övezetei (Z
alapkód)
-
Erdőterületek övezetei (E
alapkód)
-
Mezőgazdasági területek
övezetei (M alapkód)
-
Vízgazdálkodási területek
övezetei (V alapkód)
-
Természetközeli területek
övezetei (T alapkód)
-
Különleges beépítésre nem
szánt területek övezetei (Kb alapkód)
Debrecen város szabályozási terve
Ez a terv többek
között az építési övezeti besorolás alapján az alábbiakat szabályozza:
-
beépítési mód (szabadonálló
villa beépítés, szabadonálló általános beépítés, szabadonálló telepszerű
beépítés, oldalhatáron álló beépítés, ikres beépítés, zártsorú
beépítés és csoportos beépítés)
-
legnagyobb beépítés % (lakóövezetben
ált. 30%, kertségekben pedig 3%)
-
legkisebb telekterület
-
legnagyobb magasság (lakóövezetben
ált. 7,5m, kertségekben pedig 5,5m)
-
legkisebb zöldterület % (lakóövezetben
ált. 50%, kertségekben pedig nincs szabályozva)
-
szintterületi mutató (m2/m2)
Érdekes tény, hogy az építési engedélykérelmek és a
kiadott engedélyek átkerültek a Kormányhivatalokhoz, így az Önkormányzatoknak
nincs rá- és belelátása a saját településükön megvalósuló építkezések
dokumentumokba.
Ennek ellenére senkit sem biztatok arra, hogy
engedély nélküli építési beavatkozásokat végezzen az ingatlanján, mert akár a
légifelvételek, akár a rosszindulatú szomszédok is bontási és büntetési
kötelezettséget idézhetnek elő az engedély nélkül épített ingatlanrészeken.
Sajnos a korábban eladott üres telekkel
kapcsolatban tapasztaltunk mi is hasonló kellemetlenséget, erről a Telekvásárlás problémái blogbejegyzésemben írok.
Az elmúlt fél évben vásárolt 2 földbirtokom
némileg eltér egymástól, ugyanis – bár mindkettő közel 1500m2 alapterületű
duplatelek – csak az egyik került kivonásra művelési ág alól.
A másik magas aranykorona-értékkel és ezzel
együtt magas jövedelemtermelő készséggel rendelkezik, így megszerzése is elég
komplikált és hosszadalmas feladat volt, ugyanis végig kellett járni az
elővásárlási protokollt és ranglistát.
Ezt csak olyan ingatlanbefektetőknek ajánlom,
akik a családi megtakarítások feláldozása nélkül is hajlandóak több hónapon,
vagy akár néhány éven keresztül pihentetni a tőkéjüket egy olyan ingatlanban,
amit lehet, hogy az állam, egy helyi földműves, vagy más befektető fog
megszerezni.
Szóval elég izgalmas élethelyzeteket
eredményezett a családunk számára is már a földbirtokok megszerzése is, de maga
az ingatlanfejlesztés folyamata viszont kifejezetten sok örömöt, élményt és
izgalmat tartogat, hiszen míg az egyik ingatlan tiszta lappal indulhat a
beépítés útján, a másik a már meglévő infrastruktúrára építkezve szépülhet
tovább.
Pontosan ez az élethelyzet alakult ki nálunk
is, ugyanis az egyik ingatlanunk – amit Harmónia Birtok névre
kereszteltünk - fúrt kúttal, de villany nélkül 2 házzal is rendelkezik és
minden nap élvezhetjük a természetközeli ökoturizmus szépségeit.
A másik ingatlanunk – amit csak A Kert néven
emlegetünk – már rendelkezik villanyórával és fúrt kúttal, de ezen kívül
semmilyen épület, vagy építmény nem található rajta.
Tehát a Harmónia Birtok esetében már kialakult
épületegyüttessel együtt váltunk tulajdonossá, így a teraszbefedésen kívül más –
alapterületet kihasználó – építkezésbe nincs lehetőségünk belekezdeni.
A Kert esetében azonban építészeti
szempontból tiszta lappal kezdhetünk és az 1500m2 földbirtokon akár 45 m2 alapterületen
2 emeletes (5,5 m magas), 90 m2 összterületű házat is felemelhetünk.
Így alakult ki az alapprobléma, hogy az
építészeti szempontból 2 különböző kondíciókkal rendelkező ingatlanunk esetében
2 különböző módszert kell alkalmaznunk annak érdekében, hogy a törvények,
rendeletek és szabályok betartása mellett további hasznos lakó- és tárolóterülethez
juthassunk.
A Harmónia Birtok már rendelkezik 2 házzal,
mindkettő előtt egy 10-10m2 alapterületű terasszal, így azok befedése esetén is
bőven a megengedett legnagyobb beépíthetőség alatt maradnánk.
Ezek a helyiségek jelenleg csak tároló
funkciókkal bírnak, de a betonalap szilárdsága miatt akár merevfalú
kialakítással, emeleteket is felépíthetnénk, így akkor már összesen 8 szoba,
vagy 4 szoba és 4 tárolóhelyiség kapacitással rendelkeznénk.
Mégsem ezt a megoldást választottuk, ugyanis
ezesetben jelentéktelen befektetésarányos megtérüléssel számolhatnánk az
amúgyis felesleges helyiségek esetében.
Ehelyett az lett a megoldás, hogy egy olyan kompakt
lakókocsit vásárolunk, amely rendelkezik műszaki vizsgával, vagy levizsgáztatható
Magyarországon, így törvényileg nem is számít épületnek, mivel azok helyhez kötöttségük
okán nem mozdíthatóak.
Ez sikerült is és ezzel az egy döntéssel
egyszerre nyertünk egy guruló nappalit, konyhával és zuhanyzós fürdőszobával.
Ráadásul egy könnyű súlyú, erősen féltett példányt
sikerült kb. féláron megvásárolni, gyönyörű beltérrel és több elősátorral.
Sajnos a megérkezése után már csak emberi
erővel szándékoztuk a helyére húzni-tolni az új családtagot, de ez a talaj
egyenetlensége és néhol homokos jellege miatt lehetetlen volt, így beszereztünk
egy 4T teherbírású csörlőt, amivel az alig 900kg súlyú lakókocsit könnyedén
mozgathattuk családilag bármerre.
Vásároltunk még egy 2 nagykerékkel rendelkező
molnárkocsit is, ami folyamatosan segítette a navigálást, így ezek a
néhánytízezer forintos eszközök együttműködve nagyon hasznosak, hiszen később
is bárhová tudjuk mozgatni a lakókocsit, vagy akár többtonnás tárgyakat is.
A Kert estében a szó szoros értelmében tiszta
lappal indulhattunk, ugyanis mi tervezhettük meg azt, hogy pontosan milyen infrastruktúrát
kívánunk kiépíteni és a fontosabb építmények, vagy növények hová kerüljenek a
nagy területen.
Mivel a villanyóra és a fúrott kút is a
földterület szélén helyezkedik el, rendkívül szerencsés alaphelyzet alakult ki
a tervezésnél.
Mindenképpen szerettünk volna kerti tárolót
felépíteni, amely azt a komfortérzetet biztosítja, hogy rendelkezésre állnak a
kerti gépek és szerszámok anélkül, hogy azokat a másik birtokról át kellene
szállítani minden esetben.
Ezzel a megoldással alakult ki a Harmónia Birtok környezettudatos szemlélete, miszerint alapfunkciójának - művelési
ág alól kivont jellegének – megfelelően nagyvárosi ökoturistaként pihenésre,
feltöltősére, szórakozásra és kikapcsolódásra fogjuk használni.
A Kert pedig valódi aranykoronaértékű
földbirtokként az egészséges élelmiszert fogja biztosítani számunkra zöldség-gyümölcs
formában.
Ehhez mérten volt szükséges megtervezni a
szükséges építményeket és épületeket, amely folyamattervezése még jelenleg is
zajlik, hiszen csak nemrégiben vehettük birtokba az ingatlant.
Mivel a leghatékonyabb az a módszer, ha kora
reggel már és késő este még gondozzuk a növényeket, célszerű egy lakóépületet
is felépíteni.
Ekkor kezdődött a valódi problémamegoldás,
ugyanis azt már korábban tudtuk, hogy egy épület lakójellegét alapvetően a
helyhez kötöttsége határozza meg, most eltekintve a komfortbesorolásától és a
téliesítettségétől.
Napjainkban sokaknak komoly probléma a
lakhatás, így egyre népszerűbbek a kertségek, amelyek olyan mezőgazdasági
területek, ahol lakóépületeket is felépítenek, gyakran engedély nélkül.
A különböző árkategóriákban eltérő lakhatási lehetőségeket
biztosító építményeket találhatunk, amelyek közül mindenki megtalálja a számára
legmegfelelőbbet:
1.
helyhez nem kötött,
kerekeken mozgatható lakóingóságok:
-
lakókocsi (kb. 300e – 3M)
-
lakóautó (kb. 500e – 20M)
-
lakóbusz (kb. 1M – 80M)
-
lakóhajó (kb. 1M – 30M)
-
lakókamion (kb. 3M – 500M)
-
guruló tiny house (kb. 5M – 20M)
2.
helyhez kötött, nem
mozgatható lakóingatlanok:
-
kerti tároló/műhely (kb. 60e – 6M)
-
konténer (kb. 500e – 8M)
-
konténerház (kb. 1M – 40M)
-
mobilház (kb. 5M – 80M)
-
modulház (kb. 5M – 80M)
-
kabinház/kapszulaház (kb. 8M – 30M)
A fenti listából az is kiderülhet, hogy
minden olyan lakhatásra alkalmas szerkezet, vagy építmény, amely saját kerekein
mobilisan mozgatható, gyakorlatban ingóságnak tekinthető és minden olyan
helyhez kötött épület, amely nem, vagy a későbbiekben már nem mozdítható,
valójában ingatlannak számít.
Tehát az ingóságokra jogilag nem vonatkozik sem a
bejelentési, sem pedig az építési engedély kötelezettsége.
Ebből következik, hogy akár több lakókocsit,
vagy lakóautót is elhelyezhetünk a birtokunkon, amennyiben azok műszakilag
megfelelnek a közlekedés, gurítás, vontatás, szállítás, vagy önjárás
feltételeinek.
De most fordítsuk meg a gondolkodást!
Mind az alappal rendelkező kerti tároló, mind
pedig a konténerek, mobil- és modulházak építési engedélyhez kötöttek,
kiemelten a kertségekben megvalósuló felépítésükre koncentrálva.
Ez rendkívül rossz hír azoknak a
tisztességtelen mobilház-kereskedőknek, akik a házvásárlók megtévesztésével
kívánnak üzleti előnyhöz jutni úgy, hogy építési engedélymentesség előnyével
kínálják könnyűszerkezetes házaikat.
Szerencsére egyre több hozzám hasonló
tájékozott és tudását elhivatottan közreadó ingatlanbefektető akadályozza meg
ezt.
Itt is elmondom:
Ne hagyjuk magunkat becsapni!!!
Lakóövezeti besorolású területen felépíteni
kívánt lakóépület esetén könnyebb élethelyzetben találjuk magunkat, ugyanis
kétféle protokoll létezik:
1. Egyszerű
bejelentés (155/2016
(VI. 13.) Korm. rendelet alapján)
- 300 m² alatti hasznos területű lakóépület esetében elkészített
dokumentáció, amelyet mennyiségi alapon ellenőriznek
Mobilház építése esetén ez az élethelyzet kerül
elő, hiszen csak lakóövezeti besorolásnál érvényes.
2. Építési
engedélyezési eljárás (312/2012 (XI.8.) Korm. rendelet alapján)
- ipari
épületek
-
300 m²-nél nagyobb lakóépületek
-
kereskedelmi egységek
-
ipari épületek
esetében a
hatóság mennyiségi és tartalmi alapon is ellenőrzi a dokumentációt.
Mobilház építése esetén ez az élethelyzet a kertségekbe
történő felépítési szándék esetén kerül elő, hiszen azok nem lakóövezeti
besorolásúak.
Építési engedély nélkül végezhető
tevékenységek listája:
1. Építmény átalakítása, felújítása, helyreállítása, korszerűsítése, homlokzatának megváltoztatása, kivéve zártsorú vagy ikres beépítésű építmény esetén, ha e tevékenységek a csatlakozó építmény alapozását vagy tartószerkezetét is érintik.
2. Meglévő
építmény utólagos hőszigetelése, homlokzati nyílászáró cseréje, a
homlokzatfelület színezése, a homlokzat felületképzésének megváltoztatása.
3. Meglévő
építményben új égéstermék-elvezető kémény létesítése.
4. Új, önálló
(homlokzati falhoz rögzített vagy szabadon álló) égéstermék-elvezető kémény
építése melynek magassága a 6,0 m-t nem haladja meg.
5. Az épület
homlokzatához illesztett előtető, védőtető, ernyőszerkezet építése, meglévő
felújítása, helyreállítása, átalakítása, korszerűsítése, bővítése,
megváltoztatása.
6. Épületben
az önálló rendeltetési egységek számának változtatása.
7. A 14. pont
e) alpontjában és a 29. pontban foglaltak figyelembevételével a
kereskedelmi, vendéglátó rendeltetésű épület építése, bővítése, amelynek mérete
az építési tevékenység után sem haladja meg a nettó 20,0 m² alapterületet.
8. Nem emberi
tartózkodásra szolgáló építmény építése, átalakítása, felújítása, valamint
bővítése, amelynek mérete az építési tevékenység után sem haladja meg a nettó
100 m3 térfogatot és 4,5 m gerincmagasságot.
9. Önálló
reklámtartó építmény, valamint gépjármű-üzemanyag egységárának feltüntetésére
szolgáló oszlop vagy tábla építése, meglévő felújítása, helyreállítása,
átalakítása, korszerűsítése, bővítése, megváltoztatása.
10.
Temető területén: a. sírbolt, urnasírbolt építése, bővítése, melynek mérete az
építési tevékenység után sem haladja meg a nettó 50 m² alapterületet, vagy a
3,0 m magasságot,
b.
urnafülke, sírhely, sírjel építése, elhelyezése.
11.
Szobor, emlékmű, kereszt, emlékjel építése, elhelyezése, ha annak a
talapzatával együtt mért magassága nem haladja meg a 6,0 m-t.
12.
Emlékfal építése, amelynek talapzatával együtt mért magassága nem haladja meg a
3,0 m-t.
13.
Park, játszótér, sportpálya megfelelőségi igazolással – vagy 2013. július 1-je
után gyártott szerkezetek esetében teljesítménynyilatkozattal – rendelkező
műtárgyainak építése, egyéb építési tevékenység végzése.
14.
Megfelelőség-igazolással – vagy 2013. július 1-je után gyártott szerkezetek
esetében teljesítménynyilatkozattal – rendelkező építményszerkezetű és
legfeljebb 180 napig fennálló a. rendezvényeket kiszolgáló színpad, színpadi
tető, lelátó, mutatványos, szórakoztató, vendéglátó, kereskedelmi, valamint
előadás tartására szolgáló építmény,
b.
kiállítási vagy elsősegélyt nyújtó építmény,
c.
levegővel felfújt vagy feszített fedések (sátorszerkezetek),
d.
ideiglenes fedett lovarda,
e. legfeljebb 50 fő egyidejű tartózkodására alkalmas – az Országos Tűzvédelmi Szabályzat szerinti – állvány jellegű építmény építése.
15.
Növénytermesztésre szolgáló üvegház építése, bővítése, meglévő felújítása,
helyreállítása, átalakítása, korszerűsítése, megváltoztatása.
16.
Növénytermesztésre és gombatermesztésre szolgáló fóliasátor építése, bővítése,
meglévő felújítása, helyreállítása, átalakítása, korszerűsítése,
megváltoztatása.
17. A 6,0 m
vagy annál kisebb magasságú, a 60 m³ vagy annál kisebb térfogatú siló,
ömlesztettanyag-tároló, nem veszélyes folyadékok tárolója, nem veszélyes
anyagot tartalmazó, nyomástartó edénynek nem minősülő, föld feletti vagy alatti
tartály, tároló elhelyezéséhez szükséges építmény építése, meglévő felújítása,
helyreállítása, átalakítása, korszerűsítése, bővítése.
18. A
magánhasználatú kerti víz-, fürdőmedence, kerti tó építése.
19. A telek
természetes terepszintjének építési tevékenységgel összefüggő, 1,0 m-nél nem
nagyobb mértékű, végleges jellegű megváltoztatása.
20. Támfal
építése, bővítése, meglévő felújítása, helyreállítása, átalakítása,
korszerűsítése, megváltoztatása, amelynek mérete az építési tevékenységgel nem
haladja meg a rendezett alsó terepszinttől számított 1,5 m magasságot.
21. Kerítés,
kerti építmény, tereplépcső, járda és lejtő, háztartási célú kemence,
húsfüstölő, jégverem, valamint zöldségverem építése, építménynek minősülő
növénytámasz, növényt felfuttató rács építése, meglévő felújítása,
helyreállítása, átalakítása, korszerűsítése, bővítése.
22. Mobil
illemhely, mobil mosdó, mobil zuhanyozó elhelyezése, árnyékszék, illemhely
(kivéve csoportos illemhely) építése, meglévő felújítása, helyreállítása,
átalakítása, korszerűsítése, bővítése.
23.
Napenergia-kollektor, szellőző-, klíma-, riasztóberendezés,
villámhárító-berendezés, áru- és pénzautomata, kerékpártartó, zászlótartó
építményen vagy építményben való elhelyezése.
24.
Építménynek minősülő, háztartási hulladék elhelyezésére szolgáló hulladékgyűjtő
és – tároló, sorompó, árnyékoló elhelyezése.
25. Telken belüli közmű
becsatlakozási és -pótló műtárgy építése.
26. Telken
belüli geodéziai építmény építése.
27.
Zászlótartó oszlop (zászlórúd) építése, amelynek terepszinttől mért magassága a
6,0 métert nem haladja meg.
28. Építési
tevékenység végzéséhez szükséges, annak befejezését követően elbontandó
állványzat és felvonulási építmény építése.
29. A 7.
pontban és a 14. pont e) alpontjában foglaltak figyelembevételével a
magasles, vadetető, erdei építmény, kilátó építése, amelynek a terepcsatlakozástól
mért legfelső pontja az 5,0 m-t nem haladja meg.
30.
Közforgalom elől elzárt, telken belüli út, parkoló, áteresz, bejáró-,
átjáró-híd építése.
31. A pince
építése, bővítése, melynek mérete az építési tevékenység után sem haladja meg a
20 m³ légteret és a 2,0 m mélységet
32.
Közterületen, filmforgatáshoz kapcsolódó építmény építése.
33. A lakó rendeltetést bemutató
épület építése, amely a nemzetközi innovációs házépítő verseny keretében vagy
kutatási, kiállítási célból valósul meg.
Ez az utolsó pont nagyon érdekes,
ugyanis azt a különleges élethelyzetet írja le, amikor az ingatlanbefektetők
ingatlanfejlesztőkkel összefogva innovatív ingatlanokat alkotnak, amelyek segítenek
csökkenteni az emberi élet ökológiai lábnyomait.
Ebben az esetben bármilyen épület
felépíthető engedély nélkül, azonban csak olyan helyen és módon, amellyel
másoknak kárt nem okoz!
A törvényeken, rendeleteken és helyi szabályozási
terveken kívül segítségünkre lehet ebben az OTÉK (országos településrendezési és építési
követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet) amit 2025. január
1-jétől levált a TÉKA, a településrendezési és építési követelmények alapszabályzatáról
szóló új kormányrendelet, HÉSZ (helyi építési szabályzat) és a TAK (Településképi Arculati Kézikönyv) is.
Természetesen ezek az – egyetemesen
hasznosítható információk mellett közreadott - általános gondolatok
kifejezetten az elmúlt 20 éves debreceni ingatlanbefektetői tapasztalataimon és
tudásomon alapszanak, így másik helyszínen és időszakban teljesen más
eredmények és következtetések is születhetnek, élethelyzettől, szemlélettől és
lehetőségektől függően.
Ha részletesen is szeretnél ebben a
témában tájékozódni,
keress fel személyes
elérhetőségeimen, mindenben segítek!
További tartalmakért kérlek
iratkozz fel YT csatornánkra
és likeolj minket a FB-on!
Köszönöm a figyelmet!