Hogyan adjuk bérbe ingatlanunk? 😇🛅🏡🛌🏻
Hogyan adjuk bérbe ingatlanunk? 😇🛅🏡🛌🏻
Miután kevés
önerővel megvásároltuk befektetési ingatlanunk, ideje bérleti stratégiát
készítenünk, amelyet 7 lépésben határoztam meg:
1.
Az ingatlan kondícióinak
tudatosítása
2.
Az ingatlan pozicionálása
3.
A célközönség azonosítása
4.
Az X-faktor tudatosítása
5.
Az időszak kiválasztása
6.
A szükségletek, igények, feltételek
és elvárások rögzítése
7.
Az árképzés
1. Az ingatlan kondícióinak tudatosítása
Ebben a lépésben szükséges mérés-értékeléssel meghatároznunk, milyen is
valójában az ingatlanunk, amely lehet akár lakóház, lakás, vagy zártkerti
ingatlan. A közvetett és közvetlen környezete jelentősen megalapozza ingatlanunk
kondícióit, hiszen a régió, a vármegye, a megyeszékhely/nagyváros távolsága, a
településen belül elhelyezkedési környék mind alaptényezője a
mérés-értékelésnek, emellett a mikro- és makrokörnyezeti sajátosságok további kompenzációs
értéktényezőkként jelennek meg, amikor tudatosítjuk ingatlanunk kondícióit. A
legfőbb kompenzációs értéktényezők az infrastruktúra, a közszolgáltatások, a
közművek, a közintézmények, a közbiztonság és a lakóközösség, valamint az állapotfelmérés, az energetikai besorolás és az érzelmi kötődés is
kedvező irányba befolyásolhatják az ingatlan megítélését.
Ezeket az adatokat érdemes egyedi szempontrendszerrel elemezni, ehhez
saját mérés-értékelési módszereket és eszközöket is közreadok, személyes
megkeresés esetén.
2. Az ingatlan pozicionálása
A következő lépés az ingatlan pozicionálása, amikor meghatározzuk, hogy hol
helyezkedik el a piacon, milyen szegmensben kívánjuk versenyeztetni, kik a
vetélytársak, hogyan lehet kihozni a legtöbbet az ingatlanból és az adott élethelyzetből,
hiszen minden ingatlanbérlésbe jelentős hatású személyes szempontok is
bekerülnek.
A látható objektív szempontok mellett tehát a látens szubjektív
szempontok is befolyásolják a valós piaci pozíciót.
Amennyiben képesek vagyunk beleérezni magunkat a bérlő élethelyzetébe,
könnyedén a harmadik lépésre ugorhatunk: a célközönség azonosítására.
3. A célközönség azonosítása
Az infokommunikációs korban az IKT eszközök segítségével történő szűrés
egyszerűen és gyorsan megtörténhet különböző szegmentálási módszerekkel. Ilyen
lehet a kulturális szegmentálás, vagy hogy tulajdonosként ki a legértékesebb célközönség
számunkra, a külföldi, vagy a magyar egyetemisták, esetleg dolgozók lesznek a
fő célközönségünk.
Ezután további szegmentálással azonosíthatjuk, hogy kinek tudjuk könnyen és
gyorsan kiadni ingatlanunk, kinek segítünk vele megoldani egy élethelyzetet, vagy
problémát, valamint kinek annyira értékes, hogy hajlandó több bérleti díjat is
fizetni.
4. Az X-faktor tudatosítása
A negyedik lépésben tudatosíthatjuk, hogy milyen extra többlettel
rendelkezik az ingatlanunk, hiszen ezek az X-faktorok elköteleződést
biztosíthatnak a potenciális bérlők számára, amelyek segítségével nem ”csak egy
otthon” lesz számukra, hanem több ponton is élményt fog nyújtani.
Ezek az extra többletforrások lehetnek a berendezés, a korszerű konyhai és
fürdőszobai felszerelés, a textíliák, függönyök, a bútorok, a gépesítés, a villámgyors
internet, az ingyen parkolás, a tárolók, a biztonsági zár, a riasztó, a kamera,
a portaszolgálat, a szauna, a medence, vagy az ajándék tömegközlekedési,
esetleg színház- és koncertbérlet felajánlása.
5. Az időszak kiválasztása
Az ötödik lépésben kiválasztjuk a bérbeadásra alkalmas időszakot, amely
biztosítja számunkra a sikerességet, az eredményességet és a hatékonyságot, ezekkel
takarékosan használhatjuk fel az erőforrásokat. Ezzel a lépéssel meghatározzuk,
hogy mikor érdemes elkezdeni kiadni és meghirdetni az ingatlanunk, amely
időszak eltérő lehet.
Az egyetemi városokban júliustól szeptemberig nagy érdeklődés
tapasztalható, novembertől márciusig viszont teljes passzivitás a jellemző, ugyanakkor
a fejlődő városokban folyamatos a kereslet akár egész évben is. Ennek ellenére
Debreceni viszonylatban azt tanácsolom, hogy a kezdeti időszak a nyár
beköszöntével legyen, ekkor ugyanis mind a dolgozói, mind pedig a tanulói
célközönséget elérheti az ajánlatunk.
6. A szükségletek, igények, feltételek
és elvárások rögzítése
A következő lépésben a bérbeadásban érintett szereplők értékeit, érdekeit
és érdeklődési köreit is rögzíthetjük.
Ide tartoznak a szokások, a hagyományok, a személyes és szakmai érdekek,
valamint a kulturális behatároltság is, amelyek együtt hozzák létre a
szükségleteket, az igényeket, a feltételeket és az elvárásokat, mint ingatlanbérleti
keretrendszert.
Ezen a ponton szükséges szerződésben is rögzíteni hogyan szándékozunk
bérbe adni, a határozott, vagy határozatlan időtartamot, a főbérlői, vagy albérlői
jogviszonyt, a vállalkozó/magánszemély felhasználás feltételeit, vagy hogy hányan
költöznek be az ingatlanunkba és nekik hogy alakulnak a hivatalos szerepköreik.
Előzetesen átbeszélhetjük a szerződéstípusok formáit, azt hogy tulajdonosként igényeljük-e
külső szereplők bevonását kezes, ügyvéd, vagy közjegyző személyében, de
személyes tárgyalásban jelennek meg az érintettek rögzíteni kívánt érdekei is, valamint
azok a személyes kérdések, amelyek minden érintettet megnyugtathatnak.
Személy szerint ebben a lépésben szoktam feltenni azokat a kérdéseket,
hogy a bérlő egy esetleges inflációval is kényelmesen fenn tudja-e tartani a
bérletet, tud-e megfelelően takarékoskodni, hajlandó-e bankszámlakivonattal és munkaszerződéssel
bizonyítani a likviditását, rendelkezik-e ajánlásokkal, vagy értékelésekkel
korábbról, esetleg külföldi állampolgár esetén igény-e a többnyelvű bérleti szerződés…
A szükségletek, igények, feltételek és elvárások rögzítése tehát –
amellett hogy megalapozza a jogviszonyt - létrehozza a kölcsönös bizalmat,
kialakítja a kölcsönös megértést, megalapozza az általános elégedettséget, emellett
biztosítja a kedvező komfortérzet fenntartását.
7. Az árképzés
Az utolsó lépés az árképzési gyakorlat kialakítása, amely őszintén szólva
több évtizedes ingatlanbefektetői múlttal és 8 saját ingatlannal szerzett
tapasztalatok is nehéz feladat.
Legutóbbi bérleti kínálati árképzésem több, mint 30 ezer forinttal múlta
alul a piac tűrőképességét, ami oda vezetett, hogy egy nap alatt több, mint 60 potenciálisan
kedvező tulajdonságokkal rendelkező érdeklődőt sikerült kiszűrni a digitális platformokon,
így néhány óra alatt kibérelték a lakást.
Az ingatlan-bérbeadási stratégiám szerint átlagban 10-15% kedvezménnyel
hirdetem meg a lakásaim, így szélesebb célközönségrétegek számára is elérhető,
akik közül személyes elvárásaim szerint összeállított szempontrendszer alapján
választom ki a megfelelő személyt arra, hogy gondos gazdája legyen a soktízmilliós
értékű ingatlanomnak.
Az elmúlt években azonban a bérlőim annyira elégedettek voltak a
körülményeikkel, hogy az 1 éves szerződéseiket minden évben megemelt bérleti
díj mellett is megújították, emellett a városban bejelentett fejlesztéseket is
előre beárazták a tulajdonosok az ingatlanpiacon, amely fél év alatt 30%-os
túlárazottságot jelent.
Ilyen körülmények között történt meg, hogy tapasztalt
ingatlanbefektetőként is legalább 25%-kal mérsékelt bérleti díjat állapítottam
meg, mint amit a bérlők szívesen tolerálnak.
Több ingatlanközvetítőtől kaptam üzenetet, hogy azonnal vigyem fel az
árat, mert tönkreteszem a piacot és az üzleteiket.
Tulajdonosként azonban az az elsődleges érdekem, hogy megbízható bérlőt
találjak, aki elégedett és könnyedén képes gyarapodni a bérleti díjfizetés
mellett is, így hosszútávon olyan kedvező személyes kapcsolatok alakultak ki az
évek során, amelyekben a korábbi bérlőim tisztességes emberként tekintenek rám
és hosszú évekig dicsérik a közösen eltöltött életszakaszunkat, a
segítőkészségem és becsületességem.
Az ilyen személyiségfejlesztő élethelyzetek sajnos nem jelennek meg az
árképzésnél, pedig több – főleg a gyors meggazdagodást célzó - tulajdonosra is ráférne
hasonló továbbfejlesztés.
Azt javaslom, hogy a hosszútávú fennmaradást biztosító lelkiismeretileg
helyes döntéseket képviseljük az árképzésnél is és így határozzuk meg, hogy mennyi
a valós bérleti értéke az ingatlanunknak, vizsgáljuk meg mekkora a konkurencia,
milyen korrekciós tényezők jelennek meg, mennyiért kívánjuk birtokba adni, mekkora
legyen kaució mértéke, a karbantartási, felújítási és korszerűsítési költségek beszámítása
megvalósuljon-e és hogy magyar pénzzel, vagy külföldi valutával szeretnénk-e
inkább találkozni a bérleti díjfizetéskor.
Tapasztalataim szerint alacsony bérleti díj esetén sok ingatlanturista talál
ránk, akik számunkra csak a mellékközönséget jelentik, magas bérleti díjnál viszont
nincs valódi választási lehetőség a kevés érdeklődő miatt.
Akárhogy is alakítjuk ki az ingatlan-bérbeadási stratégiánk, fontos hogy
az minden ponton törvényes, jogszerű és szabályos legyen, tehát meg kell
felelni a nemzetközi és a hazai törvényeknek, jogszabályoknak, a hatályos
önkormányzati rendeleteknek és a helyi szabályoknak, valamint a szakmai és a személyes
normáknak is!
Remélem többeknek sikerül segítenem
az ingatlan bérbeadás folyamatmenedzselését megérteni és gondolataimmal helyes,
megfontolt és kedvező döntéseket születhetnek.
Természetesen ezek az általános
gondolatok kifejezetten az elmúlt 20 éves debreceni ingatlanbefektetői
tapasztalataimon és tudásomon alapszanak, így másik helyszínen és időszakban
teljesen más eredmények és következtetések is születhetnek, élethelyzettől, szemlélettől
és lehetőségektől függően.
Ha részletesen is szeretnél ebben a
témában tájékozódni,
keress fel személyes
elérhetőségeimen, mindenben segítek!
További tartalmakért kérlek
iratkozz fel YT
csatornánkra
és likeolj minket a FB-on!
Köszönöm a figyelmet!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése